Verticale Microtunneling

Voor de aanleg van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam heeft Strukton Infratechnieken een geheel nieuwe vorm van palen boren ontwikkeld: verticale microtunnelling. Met deze nieuwe boormethode kunnen palen tot grote diepte en met een grote diameter worden geboord op plekken met een zeer geringe werkhoogte (zoals bijvoorbeeld bij de vervanging van het oude funderingswerk onder de perrons van het Centraal Station van Amsterdam). Daarbij worden overlast én kostbare nevenschade - die de conventionele hei- en triltechnieken veroorzaken - voorkomen.

AmsterdamCS 03 [activity car]
AmsterdamCS 04 [activity car]
AmsterdamCS 06 [activty car]
 

Microtunnellingpalen vormen een buispalenwand onder het emplacement van het Centraal Station in Amsterdam. Deze wand is grond- en waterkerend en zorgt voor een solide bouwkuip waarin tunnelelementen in een later stadium van het bouwproces afgezonken worden. Maar hij vormt ook samen met de nieuwe vloer in de middentunnel de nieuwe fundering van het emplacement.